Helgen

Fredag

Varken jag eller Niklas orkade laga någon mat plus att vi var hundfria denna kväll så vi passade på att gå ut en sväng. Vi käkade med några vänner på
O´learys – jag var inte imponerad, och sedan gick vi till Pitchers där min gamla vän Felicia mötte upp oss. En supertrevlig kväll och jag mådde bra dagen efter!

Lördag

Jag bjöd över min familj på mat. Jag/vi grillade persian style. Saffran- och yoghurtmarinerade kycklingfiléer, tzatziki, sallad och persiskt ris. Alltså persiskt ris. Det finns inte ord som kan beskriva helt rättvist hur gott det verkligen är. Riset fick jag dock hjälp med av mamma eftersom jag inte inte känner mig tillräckligt säker för att chansa för att få till det perfekt till en middagsbjudning. Det är ändå ganska enkelt. Typ såhär gör du:

  • Blöt upp önskad mängd basmatiris tillsammans med salt.
  • Koka upp vatten och häll i riset och låt koka i några minuter så att riset blir halvklart.
  • När riset är halvklart häller du av riset och silar bort vattnet.
  • Häll på olja i botten av kastrullen och lägg på tunnbröd på oljan.
  • Häll över allt ris på brödet och häll över saffran och lite olja.
  • Lägg på locket och låt stå på svag värme i ca 30-40 minuter.
  • Vänd kastrullen uppochner för att lägga upp ”riskakan” snyggt på ett fat. Voíla!

Om någon undrar så köpte jag min fina duk på en strand i Barcelona.

Söndag

En sån där perfekt söndag utan planer där jag bara städade, tvättade, promenerade, tittade på serier och på kvällen beställde jag och Niklas pizza. Såhär vill jag att alla söndagar ska vara!

Kommentera

