Sommaren – allas favoritårstid! Eller?

”Att sommaren är svenskarnas favoritårstid kommer kanske inte som en överraskning. Enligt en undersökning från YouGov föredrar 59 procent av befolkningen sommaren framför någon annan årstid.”24kalmar.se

Alltså på första plats av svenskarnas favoritårstider kommer såklart sommaren. På andraplats kommer våren sen kommer hösten och sist vintern. Men jag undrar hur många det är av de 59% som svarat sommaren som verkligen, innerst inne tycker att sommaren är bäst? Jag har nog svarat sommaren i mina yngre dagar. Självklart! Sommaren för dess varma dagar, för att jag kan gå barfota ute när jag vill, för att jag är ledig och för andra barn-grejer som typ sommarlovsmorgon ( Ni minns väl Vintergatan 5A?).

Panteas favoritårstid!

Nu tänkte jag, en gång för alla, presentera min absoluta favoritårstid. Bam bam bam bam… ”trumvirvel”… dun dun dun… Min absoluta favoritårstid (efter en psykologisk självanalys på de senaste åren) är: Hösten.

Hösten kom  på en oförtjänt tredjeplats i röstningen av svenskarnas favoritårstider men nu ska jag berätta varför jag gillar hösten.

☯ När jag tänker efter så gillade jag hösten redan när jag var liten, specifikt av en anledning – skolstarten. Ja, jag älskade när höstterminen började. Rutinerna var tillbaka och vännerna var hemma. Hade jag tur så hade mamma köpt ett litet penn-och-sudd-kit till mig som jag kunde skryta med i klassrummet.

Ni minns väl dessa klassiska pennfodral, oftast i olika disney-teman? Bildkälla: https://tw.bid.yahoo.com/item/%E8%BF%AA%E5%A3%AB%E5%B0%BC%E5%85%AC%E4%B8%BB%E6%96%87%E5%85%B7%E7%B9%AA%E7%95%AB%E7%B5%84-100038561220

☯ Även idag gillar jag hösten just på grund av rutinerna som infaller och rastlösheten som avtar.

☯  Jag gillar hösten för då är det lättare att göra det jag känner för utan att få ångest över att jag inte vistas ”ute i det fina vädret”.

☯ Med hösten kommer nya säsonger av nya serier som jag alltid väntar på. I mina yngre dagar kunde det vara scrubs, That 70’s show med mera. Medan jag idag väntar på en tredje säsong av Narcos och en andra säsong av Stranger Things som båda släpps i höst.

☯ Med hösten kommer massa värmeljus! Främst för att det är svinkallt hemma hos oss på vintern men också för att det är ju så himla mysigt.

☯ Höstmodet.

☯ Inredningen.

☯ Mysigt med regn.

☯ Halloween och Alla Helgons- helgen.  Gillar verkligen denna ”högtid” dels för mystiken (jag är skräcknörd) men också för att vi hade en lyckad Halloween-fest förra året.

☯ Sist men inte minst så gillar jag hösten mer än vår och sommar pga att jag sällan lider av höstdepressioner men mer av vår/sommar-depressioner. Och när jag hör mig för lite så vet jag att fler känner likadant.

Vilken är din favoritårstid och varför? 

Kommentera

