Dags för semester…

Varje år vid den här tiden känner jag mig så himla redo för ett par veckors semester. Kanske beror det på att jag tröttnat på mörkret, brist på D-vitamin eller kanske behöver jag bara lite äventyr. Känner du igen dig?

När jag och Niklas gifte oss pratade vi om var vi skulle vilja åka på vår smekmånad. Båda visste att det inte kommer bli som på film, att vi åker typ dagen efter bröllopet utan att det skulle dröja ett tag och jag tror att varken jag eller Niklas hade särskilt bråttom.

Drömresan

Varken jag eller Niklas är några större soldyrkare men när man ändå åker bort är det ju skönt att passa på att lagra lite D-vitamin. Vi vill båda åka på en resa som erbjuder både äventyr och avslappning. Efter en del googlande och research kom vi fram till en kombinationsresa som vi tror skulle passa oss alldeles utmärkt!

Vi tänkte att vi kickstartar resan med ett sjuhelvetes äventyr för att sedan slappa nån vecka, helst All inclusive.
Varken jag eller Niklas har mycket erfarenhet av vandring men är väldigt sugna så vi tänkte att om vi bokar en vandringsresa så kanske vi blir tvungna att öva lite innan. Så varför inte åka till Peru och vandra Inkaleden en vecka!? Och se Machu Picchu som räknas till en av jordens sju underverk(?).

Machu Picchu
Machu Picchu
Alltså fatta vad häftig, läskigt och spännande!
Alltså fatta vad häftig, läskigt och spännande!

Steg 2 i denna dröm-kombo-resa var då typ en veckas avslappning och då tänkte vi att vi kunde åka till Mexico och glassa. Mexico verkar ha helt fantastiska stränder med vit sand, palmer och allt det andra man vill att en strand ska ha. Fler anledningar till att vi blev sugna på Mexico var att vi tror att det finns mycket mat och kultur att utforska. Fatta att få prova äta RIKTIG Tacos (har hört att ”svensk tacos” är nåt heeelt annat än Tacos i Mexico).

Utöver stränderna och maten är jag otroligt nyfiken på de omtalade Maya-ruinerna och Maya-folket. Älskar att läsa och lära om olika urfolk och Maya-folket är just ett urfolk som härstammar från bland annat Mexico.

Sen har vi en till grej som lockar med Mexico. Grottorna! Har upptäckt att det finns en massa häftiga grottor man kan åka och utforska och bada i. Wow, säger jag bara..

Cenote Xkeken, Yucatan, Mexico.
Cenote Xkeken, Yucatan, Mexico.

Om jag får möjlighet att resa och måste prioritera så ligger Mexico mig varmare (hehe ;)) om hjärtat just nu då jag tror att bara Mexico kan bli en bra kombo-resa. Än så länge är drömresan ganska långt bort, så fram tills dess får jag nöja mig med att fönstershoppa tills att både pengar och tid finns. Men jag LÄNGTAR!

Kommentera

