Vad bidrar min konsumtion med? 

Det går inte att undgå att det faktisk blivit en trend att handla och äta mer miljömedvetet, och det är ju bra! Ekologiskt, närodlat, rättvisemärkt och Cruelty free. Det känns ju som den ultimata produkten.

Jag har sedan unga år varit medveten av min existens och dess påverkan runt omkring mig och det är något som har följt med mig varje dag och kommer att göra resten av mitt liv. Så när jag är på affären och handlar ställer jag mig alltid frågor som:

  • Var kommer produkten ifrån?
  • Är det ekologiskt?
  • Borde jag köpa den ekologiska istället?
  • Vem har producerat det?
  • Har någon har skadats i produktionen?
  • Kan jag lita på att det är ekologiskt?
  • Är det djurtestat?

Många gånger får jag inga svar alls, eller inga bra svar på mina frågor men jag köper produkten ändå. Även om jag vill handla så ”rent” som möjligt har jag inte kommit dit än. Men mina ambitioner strävar alltid efter 100% medvetenhet och handling därefter. För att för mig är det viktigaste just att vara medveten om sina handlingar och dess konsekvenser, eftersom medvetenheten kommer att komma ikapp handlingen.

Så har det i alla fall varit för mig. Ju mer medveten jag varit desto mer medvetet handlar jag.

En morgon på jobbet frågade en kollega mig varför jag inte dricker kaffe.

– Jag dricker kaffe men inte det vi har på jobbet, svarade jag och la till: Zoégas ägs av Nestlé och det är inget företag jag vill stödja*.

Detta ledde till att min kollega självklart undrade varför och jag fick då en chans att förklara min handling och kanske tända en liten glödlampa hos personen i fråga. Jag predikar alltså sällan men om någon är nyfiken berättar jag mer än gärna.

Ett annat exempel är när jag och min vän pratar om smink och jag får ett hett tips om en riktigt bra produk från Mac.

– Tack för tipset men jag försöker undvika Mac på grund av deras djurtester, svarar jag.

Det är något som kommit till mig mer på senare dagar. Vad innehåller smink och skönhetsprodukter namn jag handlar och vilka skadas under tillverkningen? Jag är nyfiken och vill lära mig mer om vad som sker bakom stängda dörrar.

Samtidigt försöker jag att vara öppen för ny information. Att handla på ett visst sätt är inte som en religion för mig då jag uppskattar att bli uppdaterad med ny information och forskning. Som till exempel för ett par månader sedan läste jag en artikel om en forskare som menar att ekologiskt inte är bättre för miljön än icke-ekologiskt. En riktig kioskvältare om jag får säga det själv! Men jag blev såklart nyfiken och läste vidare och kom till hennes argument vilket ändå lät vettiga.

Så gällande ekologiska produkter är jag just nu i ett mellanläge där jag suger åt mig information från alla håll för att sedan bilda en egen uppfattning.

Jag handlar fortfarande på H&M, äter fortfarande kött (mer sällan och noga utvalt) och vet fortfarande inte allt om allt jag konsumerar. Men jag lär mig mer och mer för varje dag och gör mina val därefter. Att vara öppen för ny information är nyckeln till utveckling!

*Nestlé: Why Nestlé is one of the moster hated companies in the world

3 Replies to “Vad bidrar min konsumtion med? ”

  1. Hej.

    Det är bra att du tar ansvar som konsument och ställer krav på företag. Men du har fel vad gäller Nestlé. Om du tittar på oberoende forum som har som uppgift att granska företag ser du att Nestlé ofta rankas som bäst i klassen vad gäller hållbarhet och socialt ansvar. Såsom Dow Jones Sustainability Index, Oxfam behind the brands, Fortune Magazine etc.
    Här kan du läsa mer om hur oberoende granskare bedömer Nestlé: http://www.nestle.com/csv/performance/external-assessments.

    Om du vill läsa mer om hur Nestlé jobbar kan du gå in på denna länk: http://www.nestle.com/csv
    Vad gäller just Zoégas så arbetar de med att särskilt stötta kvinnorna som odlar kaffet. Nestlé bidrar med att skänka 220 miljoner klimattåliga kaffebuskar till odlarna samt att genom 1000 agronomer och 10 000 lokala fältarbetar stöttar med kostnadsfria utbildningar som lär ut hållbara och effektiva odlingstekniker. De lär även ut hur man bevattnar på ett hållbart sätt. Detta är en av anledningarna till att Nestlé vann World Water Weeks pris år 2011 i företagskategorin. Ett mycket prestigefullt pris som vi är stolta över.

    Hållbarhetsfrågor ligger mig varmt om hjärtat och du är välkommen att kontakta mig om du vill ha mer information.
    Annelie Barkelund på Nestlé

    Gilla

    1. Hej Annelie! Tack för din kommentar. Hållbarheten har jag inga kommentarer om. Det sociala ansvaret däremot kan kännas tveksamt baserad på artiklar jag läst (från mer eller mindre trovärdiga källor). Angående din länk om oberoende granskare; den är ju direkt länkad till Nestlés egen webbplats. Hur ställer ni er gällande vattenskandalen? Är dokumentären ”Bottled life” en lögn?

      Vänligen, Pantea

      Gilla

      1. Hej igen. Nestlé ser holistiskt på verksamheten. Att alla i kedjan, från bonde till slutkonsument, ska tjäna på att ha med oss att göra. Det sociala ansvaret är en del av detta och här gör Nestlé mycket. Länken om oberoende granskar är från vår globala site men den visar några av de viktigaste oberoende externa granskande institutionerna (som har som uppgift att granska företag) så att du på ett enkelt sätt själv kan se vad de säger om oss. Som konsument tror jag att dessa institutioner är den mest trovärdiga källan när det gäller att bedöma företags prestationer inom såväl socialt ansvar och hållbarhet.

        Vad gäller Bottled life så önskar jag att Nestlé ställt upp på intervju i filmen och bemött anklagelserna som är otroligt vinklade. Att World Water Week gav Nestlé pris för vårt arbete med vatten säger väl något om att företaget tar ett stort ansvar i den frågan?
        Med vänliga hälsningar, Annelie Barkelund på Nestlé

        Gilla

Kommentera

