Vår resa till Reykjavik, Island

Tänkte att jag skulle berätta för er litegrann om vår weekend i Reykjavik oktober 2016.

Först vill jag bara säga att jag har någon slags hat-kärlek till weekendresor. Jag vet att fler håller med!

Kärlek:

  • Weekendresor är perfekta när man bara vill smita iväg en stund.
  • Kanske behövs ingen semester tas ut om man prickar in rätt dagar.
  • På ett par timmars flygresa kommer man till de mest fantastiska städerna.
  • Man kan åka till New York på weekendresa. (Inte gjort)

Hat:

  • Weekendresor blir ofta spontana för mig så det är inte direkt så man hinner planera.
  • Det finns så mycket att göra, VAD SKA VI VÄLJA VI HAR TRE DAGAR PÅ OSS?!
  • ORKA PLANERA!
  • Fan vi hann bara spendera massa pengar på mat och dryck. Vad såg vi? Vi såg ju staden.

Så när vi planerade Reykjavik, cirka 2 månader innan, så hade vi sett såååå mycket vi ville göra. Detta ville vi göra:

  • Fjällvandra
  • Se norrsken
  • Se gejsrar
  • Bada i varma källor
  • Se valar
  • Prova isländsk mat
  • Göra nåt kulturellt, typ gå på museum

Detta hann vi med (hade råd med):

  • Gå på stan
  • Whalewatching (såg ingen val)
  • Bada i varma källor

Gå på stan

Det första vi gjorde när vi kom fram till hotellet, var att lämna allt och gå ner på stan. Shoppinggatan heter Laugavegur och är så himla mysig. Tyvärr hade vi otroligt otur med vädret, det blåste och regnade och var allmänt grått, så jag fick inga fina bilder. Men hela staden är så minimalistisk på något sätt. Jättemysig och väldigt konstnärlig, detaljerad. Reykjavik är känd för att vara en ”konstens stad” och det var något vi tydligt märkte av. Dels för att det helt random kunde dyka upp en konstutställning på shoppinggatan och dels för att det var en massa vacker grafitti längs vägen.

Grafitti i Reykjavik
Grafitti i Reykjavik
Vacker grafitti.
Vacker grafitti.

Centrum kryllade av restauranger och caféer i alla hörn och kanter. Men inte en enda affär man kände igen utan mest en massa turistshopar. Typ affärer där dom säljer typiska isländska saker som stickade tröjor, plädar, souvenirer och dylikt. Allt är dyrt. En lunch på stan gick på cirka 2-300 skr, vilket är dyrt tycker jag. Kläder var dyrt, ja allt var ganska dyrt! Jag hade hört mycket om shopping så jag blev nog lite besviken. En dag åkte vi till ett köpcentrum utanför centrum där det fanns affärer så som Zara, H&M osv, bara för att jag skulle få med mig något hem haha.

Maten var jättegod och bra kvalitet överallt där vi åt, även fast den var dyr. Vi hittade en favoritrestaurang som hette Ostabudin. Precis i vår smak! Litet, mysigt, inte jättestor meny men det dom hade var skitbra. Vi åt en fisksoppa en dag som var kanongod! I anslutning till restaurangen hade dom en deli, helt underbart! Med massa sånt där som man bara älskar! Ostar, oliver, chark, marmelad och annat smått och gott.

Om du åker till Reykjavik, missa inte Ostabudin!

Den fantastiskt goda fisksoppan på Ostabudin!
Den fantastiskt goda fisksoppan på Ostabudin!
Vid ett annat tillfälle beställde vi en liten charkbricka som också var helt perfekt! På Ostabudin så klart.
Vid ett annat tillfälle beställde vi en liten charkbricka som också var helt perfekt! På Ostabudin så klart.

Whalewatching

Detta var en sån där turistgrej som vi ville göra. Det är ju bekvämt att åka på en guidad tur, man få allt förklarat för sig och med minsta ansträngning kanske man har turen att se ett av naturens mest fantastiska varelser, valen!

Vi blev hämtade ganska tidigt en morgon med en turistbåt och åkte en cirka 45 minuters tur mot hamnen. Väl vid hamnen fick vi komma in i en stuga där en guide berättade vad som skulle ske, vilken båt vi skulle med osv. Hon berättade också om hur vanligt det är att bli sjösjuk och att de ibland får ställa in turer pga blåsten som gör havet vågigt och magen likaså.
”Idag är det ganska dåligt väder som ni ser, men vi tror att det ska gå bra”, sa hon och sträckte fram en skål med åksjuketabletter. Jag tog min direkt och vi tog med några extra ifall att.. Båtturen var väl ett par timmar lång och det var fantastiskt vacker natur att se trots att vi inte såg en enda val 😦 Guiden var väldigt duktig och berättade om platser vi åkte förbi och om fågelarter vi stötte på. Hon var marinbiolog och visste mycket om djur och natur. Jag hann bli lite åksjuk i slutet av resan men jag överlevde. Eftersom vi inte fick se någon val fick vi hämta ut nya (personliga) biljetter som vi har 1 år på oss, från det datumet, att utnyttja. Biljetterna var ganska dyra så det var ju trevligt.

Vi fick alla overaller att ha på oss på båten och det var tur för det blåste väldigt mycket uppe på däck.
Vi fick alla overaller att ha på oss på båten och det var tur för det blåste väldigt mycket uppe på däck.
En bild från när vi var påväg in till hamnen.
En bild från när vi var påväg in till hamnen. Ser du fyren?

Bada i varma källor: Blue Lagoon

Det här var mitt enda viktiga önskemål på vår resa och jag är så himla glad att vi gjorde det. Wow, wow, wow vad underbart vackert, skönt och lyxigt vi hade det på Blue lagoon. Det är ju då en anläggning med naturliga varma källor där man kan simma omkring, ta en öl, få lite ansiktsmask eller kanske ta en bit mat.

En liten avstickare innan jag berättar är att när vi satt och väntade på vår turistbuss som skulle ta oss till Blue Lagoon upptäcke jag en grej. Jag höll biljetterna i handen och kollade på datumet.

– Niklas, det här var ju IGÅR?!?!?!?!?

Vi hade alltså missat vår tur till Blue Lagoon för vi sett fel datum. Panik började sprida sig i kroppen. Jag fick som sagt panik så jag kutade fram till hotelldisken och förklarade vårt problem. Hon såg skeptisk ut och sa att det är nog kört. Jag bad henne att ringa till Blue Lagoon åt mig och ge mig luren. Tjejen i luren lät också skeptisk men hon sa att vi kunde boka om till senare på kvällen men då hade vi bara 1 timme i vattnet. Jag sa att det är försent eftersom vi åker hem tidigt dagen därpå och då ändrade hon tonläge och sa typ: Okey, men jag kan nog klämma in er den tiden ni hade bokat igår fast idag, klart ni ska få uppleva det här.
WOHOOOO!! Eftersom vi då inte hade någon buss tog vi en taxi till uppsamlingsplatsen och hann med bussen till Blue Lagoon.

Både jag och Niklas tappade hakan när vi kom fram. Det var så in i helskotta vackert!

Vi hade kostat på oss premium-inträde så vi fick badtofflor, badrock, ansiktsmask och en dryckesbiljett när vi kom.

Det var så mysigt att glida runt där under bar himmel och sippa på sin öl/vin och bara njuta. Vi hade sån himla tur med vädret också eftersom vi helt plötsligt hade klar himmel och sol.

Lyckliga.
Lyckliga.
Min snygga make.
Min snygga make.

Så vill ni utforska ett annorlunda ställe så rekommenderar jag Island starkt. Dessutom fanns det ju mycket mer att göra som vi tyvärr inte hann med.

Kommentera

